Penipisan Pada Lapisan Ozon Bumi

Pada mulanya permukaan bumi, terdapat suatu lapisan gas yang dinamakan sebagai lapisan ozon. Lapisan ozon ini mula dikenali oleh seorang ilmuwan asal Jerman dan namanya ialah Christian Friedrich Schonbein pada tahun 1839.Lapisan ozon ini juga wujud di antaranya lapisan Stratosfera dan Mesostera dan yang terletak di antara 15 hingga 35 kilometer dari permukaan bumi. 
Ozon tersebut terbentuk dari tiga oksigen (O3 ). Ia merupakan gas yang tidak berwarna dan juga tidak beracun jika ia berdekat pada permukaan bumi. 

Penipisan Pada Lapisan Ozon Bumi


Apabila ozon dihisap, ia akan dapat paru-paru. Tetapi, jumlah kandungan ozon di bumi adalah sangat sedikit. Walaupun jumlah molekul adalah sangat sedikit, ozon tersebut merupakan lapisan pelindungan utama bumi dari bahaya sinar radiasi  dari Ultra Violet (UV) yang telah dipancarkan oleh matahai. 
Lapisan ini juga sangat penting kerana lapisan ini juga dapat menyerap beberapa radiasi UV dari matahari dan melindungi  berbagai radiasi yang tinggi sampai ke dalam permukaan bumi. 
Radiasi UV ini juga merupakan tenaga panas yang berasal dari matahari. Jenis radiasi ini dapat diklasifikasi menurut dari panjang gelombangnya. Ia juga dapat diukur dalam unit nanometer (nm). Bagi radiasi yang mempunyai panjang gelombang yang sangat pendek, ia juga mempunyai beberapa tenaga yang besar. 
Oleh itu, radiasi UV yang mempunyai jarak gelombang juga pendek ini dapat merusak semua kehidupan dalam bumi. Jadi, lapisan ozon ini akan berfungsi sebagai pelindung bumi dari pada kemusnahan radiasi  ultra UV sebelum ia sampai ke permukaan bumi dan dapat merusak kehidupan bumi. 
Selain itu juga, lapisan ini juga bisa mempengaruhi suhu bumi. Semakin menipis lapisan ozon, semakin tinggi juga suhu di dalam bumi kerana lebih banyak radiasi UV yang telah memasuki ke dalam bumi. 
Penipisan lapisan ozon ini juga berlaku karena disebabkan gas buatan manusia, yaitu kloroflorokarbon (CFC). CFC ini  juga merupakan penyebab utama dari penipisan lapisan ozon dan ia juga yak digunakan dalam kehidupan masyarakat serta  perindustrian kini terutamanya pada kilang-kilang elektronik. 
Banyak peralatan juga dapat melepaskan gas CFC ini ke dalam udara, contohnya seperti kulkas, hawa dingin, bahan dorong serta penyembur dan lain-lain. 
Gas CFC yang akan dilepaskan akan naik ke atas lapisan ozon. Pada mulanya, CFC ini juga akan disinar oleh radiasi UV dan kemudian molekul CFC akan menyerap beberapa tenaga yang mencukupinya supaya terurai dan melepaskan 1 atom klorin. 
Atom klorin yang terlepas ini juga akan bergerak-gerak di dalam lapisan ozon dan memusnahkan lapisan ozon. 
Atom klorin ini akan bereaksi dengan ozon dan ia juga akan memecahkan ozon(O3) kepada oksida(O) dan oksigen(O2). Oleh itu, kandungan ozon akan menjadi sangat berkurang manakala kandungan oksida dan oksigen menjadi semakin meningkat pula. 
Inilah yang dinamakan proses yang menghasilkan penipisan lapisan ozon dan lubang ozon pada bumi. 
Oleh itu, beberapa langkah yang efektif yang  harus dijalankan untuk mengatasi  hal tersebut dan menghalangkan lapisan ozon akan terus diancam. Antaranya ialah penguatkuasaan undang-undang Akta Kualiti Alam Sekitar 1974. 
Selain itu juga, langkah-langkah lain bisa diambil seperti menggunakan tenaga alternatif, menjalankan sebuah projek penghutanan semula,dan  mengurangkan pembakaran terbuka, mengurangkan ujian tenaga nuklir dan lain-lain. 

Baca Juga : 

Jadi Kesimpulannya, semua manusia haruslah memandang serius masalah ini. Kita haruslah berupaya untuk menjaga  dan bekerjasama untuk mengurangkan atau mencegah penipisan lapisan ozon supaya generasi  berikutnya dan yang akan datang dapat mewarisi alam sekitar yang baik.

0 Response to "Penipisan Pada Lapisan Ozon Bumi"

Post a Comment